رادان یک پسر کوچولوی 9 ساله است. دندان های رادان کج و کوله و نامرتب درآمده و برای همین رادان و مادرش امروز به مطب دندان پزشکی آمده اند. این مطلب مخصوص ارتودنسی است. این کار یعنی به کمک وسایلی مانند سیم و ... دندان ها را مرتب می کنند. وقتی رادان و مادرش به مطب دندان پزشکی رسیدند، دیدند آنجا پر از بچه هایی است که توی دهان همه شان، انواع و اقسام وسایل ارتودنسی پیدا می شد انگار هر کدام از آنها داستانی داشتند:
شهلا توی دهانش سیم هایی داشت که به کمک چیزهایی شبیه دگمه به دندان هایش چسبیده بودند. شهلا می دانست که تا وقتی اینها توی دهانش هستند، نباید چیزهای بزرگ و محکم را با دندان هایش گاز بزند. یک بار شهلا یک ساندویچ گنده را گاز زده بود، آن وقت وسایل روی دندانش شکسته بود و کلی دردسر درست شده بود.
نازنین کمی بازیگوش بود و به حرف دکتر خوب گوش نداده بود. دکتر به نازنین گفته بود که تا وقتی توی دهانش سیم ارتودنسی دارد، نباید چیزهای سفت مانند ته دیگ و سیب گاز بزند. خوردن خوراکی های چسبناک مانند آدامس و شکلات های چسبناک هم ممنوع است. یک بار نازنین یک تافی خورده بود. این خوردنی شیرین آن چنان به سیم های دندانش چسبیده بود که ...
کامبیز در دهانش از این مدل سیم ها نداشت، او یک وسیله به نام پلاک داشت که می توانست از دهانش بیرون بیاورد و دوباره آن را سر جایش بگذارد. دکتر به کامبیز گفته بود که این پلاک باید همیشه به جز وقت غذا خوردن در دهانش باشد و خوب از آن مراقبت کند اما یک بار کامبیز پلاک را در مدرسه از دهانش بیرون آورده و آن را گم کرده بود.
سینا روی چانه اش وسیله مخصوصی داشت. برای سینا سخت بود که همیشه این وسیله را روی چانه اش داشته باشد اما تحمل می کرد و آن را بیرون نمی آورد. این کار سبب شده بود که وضع دهان سینا خیلی زود خوب شود.
رادان به همه این بچه ها نگاه کرد و داستان آنها را حس کرد. فهمید که ارتودنسی یک درمان طولانی است که خیلی هم آسان نیست اما اگر توصیه های دکترش را رعایت کند، همه چیز خوب و راحت پیش می رود. توی مطب یک تابلو هم بود که روی آن نوشته شده بود:"اگر در دهان تان وسایل ارتودنسی دارید، باید خیلی خوب و مرتب مسواک بزنید تا دندان های تان خراب و پوسیده نشوند."
فرین میزانیان...ما را در سایت فرین میزانیان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 19